سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنج| انواع برنج| کاشت برنج| مزایا و معایب برنج| پخت برنج

برنج ایرانی یکی از انواع برتر برنج طبیعی است که در خاک ایران ما رشد می کند. به دلیل کیفیت بالای خاک مناطق شمالی مانند گیلان و مازندران و همچنین مناطق طارم، بهترین برنج را به بار می آورند. عطر و بوی برنج ایرانی در کشور های همسایه نیز بر سر زبان ها افتاده است.

 

نگاهی کلی به روند رشد و برداشت برنج

کاشت برنج ایرانی

کاشت

برای کاشت، ابتدا جو برنجی را که از سال قبل برای این کار نگه داشته اند را چند بار با اب روان می شویند تا خالص از هر گونه خاک و گل و دانه های دیگر شود. برنج باید 4 تا 6 روز همانگونه که خیس بوده در کیسه قرار داده شده و در محل گرم نگهداری شود تا جوانه بزند.

در این چند روز مکان مناسب کاشت بزر نیز آماده می شود. سپس با ابزار های خاص بزر برنج در خاک کاشته خواهد شد.

تاریخ شروع کاشت برنج: اواسط بهار اغلب اردیبهشت، با گرم شدن هوا

 

در حال رشد است

آب و هوای گرم و آفتابی و مزارع برنج سرسبز و سبز و مرطوب شما را به مناطقحاصل خیز و دشت های سرسبز شمال ایران منتقل می کند، زیرا ما در مورد برنج ایرانی بیشترین تحقیقات را انجام میدهیم.

 

برداشت

برداشت برنج

فرآیندی برداشت برنج معمولا سه هفته به طول می انجامد. در مورد مراحل بهداشتی، نظافت و ذخیره سازی که از آلودگی متقابل جلوگیری می کند و تضمین می کند. برداشت زمانی است که حداقل 90 درصد شالی یا شلتوک زرد شده باشند(قسمت بالای ساقه برنج). تقریبا زمان برداشت پس از 30 روز بعد از خوشه زنی شروع می شود.

برداشت نباید بعد از خشک شدن کامل شلتوک صورت گیرد، درصد رطوبت شلتوک در زمان بداست می بایست  18- 16 درصد باشد. این نکته را حتما باید در برنج ایرانی رعایت کرد. برداشت دیر سبب ریزش دانه، شکستگی و بند بند شدن دانه می شود و می تواند باعث کاهش عطر، طعم، بو و مزه برنج و حتی کاهش رنگ دانه های برنج شود.

 

مطالعه بیشتر:

شرایط رشد و کاشت برنج و خاک مناسب رشد آن

 

فرز

برنج اکنون آماده آسیاب، بسته بندی و حمل می باشد.

 

انواع برنج های پر مصرف

درسته که در اطراف خود و بازار محلی شهرتان برخی انواع برنج را دیده اید. مثله برنج های ایرانی، قهوه ایی، طارم سفید، هندی، پاکستانی، هندی و... اما به شما قول میدهم هنوز خیلی انواع برنج دیگر وجود دارد که شاید حتی اسم آن را هم مشاهده نکرده باشید. به همین دلیل دوست داشتم شما را با مشهور ترین برنج های دنیا و برخی ویژگی های آن ها آشنا کنم. البته امکان دارد هر شهر و هر کشوری دسترسی به خرید این انواع برنج را نداشته باشد، طبیعی است، به هر حال اینجا فقط می خواهیم به اطلاعات عمومی خود در مورد برنج های متنوع بیافزاییم.

برنج به طور گسترده ای در غذاهای آسیایی و هندی استفاده می شود، اما می توان آن را در انواع غذاهای سراسر جهان یافت. ایران، ترکیه و هند واقعا وابسته برنج هستند. بخصوص ما ایرانی ها که اگر برنج را از برنامه غذایی خود ورداریم، پوست و استخوان میشیم.

اگر قرار باشد غذاهای معروفی را که به برنج نیاز دارند، فهرست کنید، این تازه شروع کار است. این غذا به راحتی یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در سراسر جهان است، بنابراین تعجبی ندارد که انواع مختلف آن وجود دارد. بریم سراغ انواع برنج ها؟

 

مطالعه بیشتر:

انواع برنج های پر مصرف بین کشور های مختلف دنیا

 

تاریخچه برنج

شالیزار برنج

برنج یکی از محبوب ترین غذاها در جهان به شمار می رود. هزاران سال است که به ما غذا می دهد و منبع اصلی تغذیه بیش از نیمی از جمعیت جهان امروز است. به علاوه، خوشمزه است.

اهلی شدن برنج یکی از مهمترین تحولات در تاریخ بشر محسوب می شود. با شروع در چین در حدود 2500 سال قبل از میلاد، کشت آن در ابتدا در سراسر سریلانکا و هند گسترش یافت. برخی گزارش ها حاکی از آن است که این محصول با بازگشت اعضای هیئت اعزامی اسکندر مقدونی به هند در حدود 344-324 قبل از میلاد به یونان و مدیترانه معرفی شده است. از چین به یونان باستان، از ایران تا آفریقا، برنج در سراسر قاره ها و سراسر جهان مهاجرت کرد.

در بسیاری از فرهنگ ها، برنج نمادی از زندگی و باروری است. این یک غذای اصلی است که کاملاً با گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، توفو و سبزیجات همکاری می کند و طعم سهام و سس ها را به راحتی جذب می کند.

 

برنج از کجا سرچشمه گرفته است؟

برنج هزاران سال پیش در آسیا کشت شد، در قوس وسیعی از شرق هند تا برمه (میانمار)، تایلند، لائوس، ویتنام شمالی و جنوب چین. این یکی از قدیمی ترین محصولات برداشت شده برای بشر شناخته شده است. گفته می شود که دانه های برنج که در حفاری در کره جنوبی در سال 2003 کشف شد، اولین برنج اهلی شناخته شده است. قدمت کربن نشان داد که دانه ها حدود 15000 سال سن دارند - 3000 سال زودتر از تاریخ قبلاً پذیرفته شده برای منشاء کشت برنج در چین در حدود 12000 سال پیش.

اولین گزارش مکتوب برنج در پرونده کاشت برنج که توسط امپراتور چین در 2800 قبل از میلاد مجاز شده بود، یافت می شود.

 

حقایق برنج

برنج کارگران ایرانیی یکی از کارآمدترین و پربارترین در جهان هستند و انواع برنج ایده آل برای آب و هوای ایران را پرورش می دهند. منطقه طارم که طبیعی برنج خود را در آن پرورش می دهد، دارای روزهای طولانی تابستان و دمای بالای تابستان با رطوبت مناسب و هوای گرمسیری است، که مناسب کاشت انواع برنج ایران است.

  • آبیاری عمومی نیز توسط آبیاران برای پرورش سایر محصولات یک ساله مانند گندم یا ذرت استفاده می شود. آبیاری هایی که دارای مجوزهای عمومی امنیتی هستند، آب خود را آخرین بار در سلسله مراتب تخصیص ها دریافت می کنند، پس از مصرف کنندگان آب با امنیت بالا که از آب برای مزارع دائمی، آب ذخیره شده و آب خانگی، آب برای شهرها و مصارف تفریحی و آب برای محیط زیست استفاده می کنند.
  • هنگامی که تخصیص به دلیل سطح پایین ذخیره سازی در سدها کم است، تولیدکنندگان برنج و آبیاران امنیتی عمومی اولین کسانی هستند که تخصیص خود را کاهش می دهند. این بدان معناست که برنج معمولاً در دوره های خشکسالی و کمبود آب کشت نمی شود و این محصول را به یک محصول بسیار پایدار تبدیل می کند.
  • صنعت برنج ایران اولین صنعت کشاورزی ایران بود که راهکارهای افزایش تنوع زیستی و کاهش گازهای گلخانه ای را آغاز کرد.
  • تولیدکنندگان برنج ایرانیی در 10 سال گذشته بهره وری مصرف آب خود را 40 درصد افزایش داده اند.
  • صنعت برنج ایران اولین صنعتی بود که پروژه بازگشت آب به محیط زیست را از طریق ابتکار زنده موری آغاز کرد.
  • صنعت برنج ایران دارای یک زنجیره تأمین کاملاً یکپارچه است و برنجی که فروخته می شود پرورش داده می شود، خشک می شود و ذخیره می شود، آسیاب می شود، بسته بندی می شود، به بازار عرضه می شود و هم در سطح بین المللی فروخته می شود.

 

آیا برنج یک غله است؟

برنج یک غلات است که مربوط به سایر گیاهان علف غلات مانند گندم و جو است. کل چرخه زندگی خود را ظرف شش ماه از کاشت تا برداشت کامل می کند. همچنین نیمه آبزی است، به این معنی که می تواند تا حدی در خشکی رشد کند و تا حدی در آب غوطه ور شود.

 

مزایای مصرف برنج

مزایای مصرف برنج

بسیاری از ما می دانیم که خوردن برنج چندین فایده دارد، اما چیزی که اکثر ما نمی دانیم این است که این مزایا دقیقاً چیست. اگرچه دانستن مزایای دقیق برنج ممکن است اطلاعات عمومی نباشد، اما یک چیز مسلم است: خوشمزه است! چه کسی عاشق خوردن برنج نیست؟ اما برنج هم مانند هر مواد غذایی دیگری باید استاندارد مصرف شود، مصرف زیادی آب آشامیدنی اگر از حدی فراتر رود، می تواند برای شما مضر باشد!

این یک غذای جانبی یا بشقاب اصلی عالی است و تقریباً با هر چیزی از جمله گوشت، توفو، سبزیجات و موارد دیگر می توان آن را خورد! برای افرادی که غذای سالم می خورند یا کسانی که فقط عاشق مصرف برنج با کیفیت بالا و پروتئین بالا هستند، شما نمی خواهید این کار را متوقف کنید، و ما دلیل آن را به شما می گوییم. 

  • ضد التهاب و فاقد گلوتن
  • منبع مناسب برای افزایش انرژی
  • از یبوست جلوگیری می کندمی تواند به کاهش خطرات سرطان کمک کند
  • از چاقی جلوگیری می کند (در صورت مصرف استاندارد)
  • می تواند برای مراقبت از پوست استفاده شود
  • منبع خوب پروتئین
  • سلامت قلب را افزایش می دهد
  • سطح قند خون و فشار خون را کنترل می کند
  • کنترل فشار خون
  • کنترل قند خون

 

مطالعه بیشتر:

مصرف برنج مزایایی دارد؟

 

مقایسه برنج ایرانی و خارجی و برتری های برنج ایرانی

برنج ایرانی و خارجی

به طور کلی برنج‌های خارجی شامل دسته‌های متعددی ازجمله برنج‌های هندی یا برنج‌های پاکستانی، برنج ژاپنی و چینی، هندی و... هستند. زمانی که به پخت برنج ایرانی می‌پردازید، می‌توانید عطر مطلوب آن را احساس کنید. این در حالی است که برنج‌های خارجی نه تنها هیچ بویی مطبوعی ندارند. بلکه طعم آن‌ها را قابل مقایسه با برنج‌های ایرانی نیست.

 هرگز نمی‌توان طعم بی‌نظیر، برنج‌های ایرانی را از برنج خارجی انتظار داشت. برخی از افراد ادعا دارند که قیمت برنج ایرانی بسیار گران‌تر از برنج خارجی است. توجه داشته باشید که هرگز این امر صحت ندارد. بلکه برنج‌های ایرانی تنها مبلغ بسیار ناچیزی نسبت به برنج‌های هندی و علی الخصوص برنج‌های پاکستانی گران‌تر هستند. اما خاصیت‌های برنج‌های ایرانی بر هیچ فردی پوشیده نیست.

 لذا شما اگر توان پرداخت هزینه‌ی برنج خارجی را دارید، می‌توانید با صرف اندکی هزینه‌ی بیشتر از برنج‌های ایرانی درجه یک استفاده نمایید. به همین دلیل باید بگوییم که برنج‌های ایرانی با توجه به انواعی که دارند، می‌تواند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. شما می‌توانید انواعی از برنج‌های ایرانی خریداری کنید. طعم برنج ایرانی یکی دیگر از برتری‌های این برنج نسبت به برنج‌های خارجی می‌باشد. برنج‌های ایرانی نیز علاوه بر اینکه بوی بسیار خوب و طعم بسیار لذیذی دارند، بسیار پر فایده و مغذی نیز هستند.

 

مطالعه بیشتر:

برتری برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی چیست؟

 

در یک دانه برنج چه چیزی وجود دارد؟

دانه برنج از سه لایه اصلی تشکیل شده است - پوسته یا پوسته، سبوس و جوانه، و هسته داخلی آن، یا آندوسپرم.

  • بدنه: پوسته یا پوسته برنج یک لایه بیرونی سخت و محافظ است که افراد نمی توانند بخورند. هنگامی که دانه آسیاب می شود، بدنه برداشته می شود.
  • سبوس برنج: در زیر بدنه لایه سبوس و جوانه وجود دارد، که یک لایه نازک از پوست است که همه را با هم می چسباند. این لایه به برنج قهوه ای رنگ می بخشد. برنج سفید همان برنج قهوه ای است و لایه سبوس و جوانه برداشته شده است.
  • آندوسپرم: آندوسپرم درون دانه برنج است که سفت و سفید است و حاوی مقدار زیادی نشاسته است.

 

چرا برنج در ایران کشت می شود؟

برنج در هر قاره روی زمین به جز قطب جنوب کشت می شود. در ایران، ما در زمینه برنج دانه متوسط ?، یک نوع طاقچه برنج که فقط در انگشت شماری از کشورها رشد می کند، تخصص داریم. ما همچنین در پرورش انواع مختلف برنج که مطابق شرایط آب و هوایی ما بوده و مورد پسند بازارهای ما قرار گرفته است، موفق بوده ایم. مانند برنج طارم، هاشمی، دم سیاه، فجر، شیرودی و... .

 

آیا با توجه به کمبود آب، برنج در ایران باید پرورش داده شود؟

بیش از نیمی از جمعیت جهان به برنج به عنوان غذای اصلی خود متکی هستند، اما کمتر از 10 درصد از کل برنج روی کره زمین برای تجارت جهانی در دسترس است. تخصیص آب برای پرورش غذای اصلی مانند برنج در زمان افزایش کمبود جهانی غذا، بسیار مهم است.

 

طرز تهیه برنج (ایرانی و خارجی)

این همان دستور العمل بی عیب و نقص برای تهیه و پخت صحیح برنج روی اجاق است. اگر پختن برنج شما را عصبی می کند، بدانید که تنها نیستید. حتی آشپزهای واقعا موفق نیز از پخت برنج ساده می ترسند. ما امروز مسئله پخت برنج را حل می کنیم. برنج بسیار عالی است که نمی دانم چگونه به راحتی درست کنم. این عالی ترین غذای جانبی برای بسیاری از وعده های غذایی مختلف است و مانند یک رویا سس ها را جذب می کند. یک پیمانه برنج کرکی را با غذاهای آسیایی مانند مرغ، کلم بروکلی و شکر، نخود فرنگی، گوشت گاو و سبزیجات سرخ شده تند، یا مرغ لیمو و پیازچه را سرخ کنید. یا آن را با کباب خوک خردل و افرا یا کباب میگو ریحان مرکبات سرو کنید. به نظر من غذاهای کمی وجود دارد که به خوبی با برنج سازگار نیست.

این همان دستور العمل بی عیب و نقص برای تهیه و پخت صحیح برنج روی اجاق است. اگر پختن برنج شما را عصبی می کند، بدانید که تنها نیستید. حتی آشپزهای واقعا موفق نیز از پخت برنج ساده می ترسند.

ما امروز مسئله پخت برنج را حل می کنیم. برنج بسیار عالی است که نمی دانم چگونه به راحتی درست کنم. این عالی ترین غذای جانبی برای بسیاری از وعده های غذایی مختلف است و مانند یک رویا سس ها را جذب می کند. یک پیمانه برنج کرکی را با غذاهای آسیایی مانند مرغ، کلم بروکلی و شکر، نخود فرنگی، گوشت گاو و سبزیجات سرخ شده تند، یا مرغ لیمو و پیازچه را سرخ کنید. یا آن را با کباب خوک خردل و افرا یا کباب میگو ریحان مرکبات سرو کنید. به نظر من غذاهای کمی وجود دارد که به خوبی با برنج سازگار نیست.

 

مطالعه بیشتر:

نحوه صحیح پخت برنج (مناسب برنج ایرانی و خارجی)

 

نحوه نگهداری برنج جهت افزایش ماندگاری آن

ظرف مخصوص نگهداری برنج

البته نگهداری برنج برای مصارف خانگی و افرادی که با یک معامله کلی برنج را می خواهند انبار کنند، متفاوت خواهد بود و ما سعی میکنیم شما را با انواع روش های نگهداری و انبار برنج آشنا کنیم تا از کپک زدن و حشره زدن به برنج جلوگیری نمایید. البته موضوع دیگه ایی که مورد بررسی قرار می گیرد، نحوه نگهداری برنج پخته شده می باشد.

برنج یک عنصر اساسی برای بسیاری از وعده های غذایی است. تقریباً از هر سنت آشپزی و هر نوع آشپزی راهی برای استفاده از برنج پیدا کرده است، از زرشک پلو گرفته تا سوشی و شیر برنج.

برنج یک غذای بسیار مقرون به صرفه است. یک وعده نصف فنجان فقط یک سکه هزینه دارد و می توان آن را به ده ها روش استفاده کرد قبل از اینکه کسی روی میز شما متوجه شود که آنها بارها و بارها یک دانه می خورند.

 

مطالعات بیشتر:

نحوه نگهداری برنج جهت افزایش ماندگاری آن

 

آیا مصرف غیر استاندارد برنج می تواند سلامتی ما را به خطر اندازد؟

مصرف غیر استاندارد برنج

ایرانی ها مقدار قابل توجهی برنج می خورند و بسیاری از آنها روزانه برنج سفید می خورند. خوردن بیش از حد برنج می تواند کربوهیدرات زیاد و ویتامین C کافی برای شما فراهم نکند و همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. اگر بیش از حد برنج پخته مصرف کنید، ممکن است مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نکنید. ممکن است کربوهیدرات زیادی مصرف کنید و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهید.

 

مطالعات بیشتر: 

آیا مصرف غیر استاندارد برنج می تواند سلامتی ما را به خطر اندازد؟

 

تشخیص برنج مرغوب هنگام خرید

کیفیت برنج بین انواع مختلف دارای استانداردهای متفاوتی است. بنابراین، شما باید با انتخاب برنج با کیفیت انتخاب کنید زیرا برنج با کیفیت برتر نه تنها برای مصرف بلکه برای سلامتی نیز مفید است. ما در ادامه سعیداریم شما را با روش های تشخیص برنج با کیفیت و مناسب آشنا کنیم تا از خرید خود بیشترین رضایت را داشته باشید.

 

برنج با کیفیت و بی کیفیت

 برنج با کیفیت و بی کیفیت

دریافت برنج وزن دار آسان نیست. علاوه بر این، جدا کردن برنج حاوی سفید کننده و کدام برای مصرف بی خطر است. خیلی چیزها را باید در نظر گرفت. از بافت، بو، رنگ و غیره شروع کنید. موارد زیر نکاتی است که می توانید برای به دست آوردن برنج با کیفیت و سالم انجام دهید.

 

مطالعه بیشتر:

چگونه از سالم و با کیفیت بودن برنج ایرانی مطمئن شویم