سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط رشد و کاشت برنج و خاک مناسب رشد آن

غلات و حبوبات در سراسر جهان در هر شرایط رشد قابل تصور، از باتلاق های گرمسیری گرفته تا بیابان های خشک کشت می شوند. برنج، گندم، ذرت و سویا چهار محصول از پر مصرف ترین محصول اصلی در جهان هستند و همچنین می توانند توسط باغداران خانگی در مقیاس محدود کشت شوند. در اینجا می خواهیم نحوه رشد برنج، خاک مورد نیاز و آب و هوای مناسب برای رشد آن را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید در صورت داشتن شرایط، به کاشت برنج مشغول شوید.

 

شرایط مورد نیاز برای رشد برنج

شرایط رشد برنج

منشاء برنج از دشتهای گرمسیری است و به فصل رشد طولانی و گرم نیاز دارد، اما در کالیفرنیا و برخی از ایالتهای جنوب شرقی به صورت تجاری کشت می شود. در ایران برنج به طور سنتی در مزارع مرطوب و عموما پوشیده از آب کشت می شود، اگرچه این امر برای تولید خانگی ضروری نیست. با این حال، برای رشد به رطوبت ثابت خاک نیاز دارد. در صورت امکان برنج را در مناطق با زهکشی ضعیف بکارید و اجازه ندهید خاک خشک شود. منطقه در حال رشد باید عاری از علف های هرز باشد و به خوبی با منبع نیتروژن کوددهی شود.

بیشتر بخوانید:

انواع برنج های پر مصرف بین کشور های مختلف دنیا

 

چرخه حیات برنج

رشد برنج

شما ممکن است برنج را در یک کیسه در خواربارفروشی بخرید، اما به این ترتیب از زمین خارج نمی شود. پرورش برنج یک علم دقیق است که شامل فناوری تخصصی و همچنین تجهیزات و روشهای منحصر به فرد کاشت و برداشت است. کارخانه های برنج شهر های شمالی ایران مانند مازندران و گیلان دارای کارخانه های مجهز هستند که دارای تجهیزات تخصصی برای آسیاب، مرتب سازی و بسته بندی برنج هستند.

صنعت برنج ایران به عنوان یک عرضه کننده، کیفیت بالای برنج ایرانی، عطر و بوی قابل اعتماد برنج با کیفیت بالا، هم در ایران و هم در سراسر جهان شناخته شده است.

 

آماده سازی و کاشت برنج

برنج متفاوت از سایر غلات کشت می شود زیرا گیاهی نیمه آبزی است که برای رشد نیاز به آبیاری مداوم در تمام فصل دارد. خاکهای رسی سنگین و لومی لومی که اغلب برای سایر محصولات زراعی نامناسب است آب را به خوبی حفظ می کنند و برای برنج مناسب هستند.

قبل از کاشت، کشاورزان با استفاده از GPS دقیق و تجهیزات خاکبرداری با هدایت لیزر زمین را برای ایجاد درجه و شیب یکنواخت در مزارع آماده می کنند که باعث کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری می شود. بسته به منطقه تولید، کاشت از اواخر فوریه تا مه آغاز می شود. کشاورزان برای کاشت بذر از فناوری مدرن استفاده می کنند، چه با هواپیما و چه با مته دانه.

 

شرایط آبیاری جهت رشد برنج

برنج ایرانی

ارتفاع گیاهان برنج در عرض 120 روز پس از کاشت به سه تا چهار پا می رسد. در این مدت، کشاورزان مزارع برنج را با استفاده از روشی که مناسب ترین مزرعه یا مزرعه است آبیاری می کنند. روش آبیاری سنتی ساخت خاکریزهای خاکی است که خطوط زمین را دنبال می کنند و در حدود دو تا چهار اینچ آبی که در طول فصل رشد حفظ می شود، مزارع را غرق می کند. مزارع سیل زده از فرسایش خاک جلوگیری می کند، منجر به بهبود کیفیت آب و همچنین مزایای زیست محیطی دیگر مانند ایجاد زیستگاه می شود.

کشاورزان همچنین می توانند مزارع خود را با لوله های متعدد آبیاری کنند، با استفاده از سوراخ های دقیق سوراخ شده که به آنها اجازه می دهد آب را به طور یکنواخت و کارآمد در سراسر مزرعه اعمال کنند. حتی روش های آبیاری نیز وجود دارد که به کشاورز اجازه می دهد مانند سایر محصولات، برنج را به صورت ردیفی پرورش دهد و در طول فصل رشد، بجای حفظ یک لایه آب، آب را بصورت دوره ای اعمال کند. کشاورزان همچنان با استفاده از شیوه های آبیاری متناسب با عملکردهای منحصر به فرد خود، روش هایی را برای صرفه جویی در آب و زمان ارائه می دهند. از اواسط تا اواخر تابستان، گیاه برنج علائم بلوغ خود را نشان می دهد و دانه ها در خوشه های بلند در بالای گیاه ظاهر می شوند.

 

بیشتر بخوانید:

نحوه نگهداری برنج جهت افزایش ماندگاری آن

چگونه از سالم و با کیفیت بودن برنج ایرانی مطمئن شویم

 

برنج ایرانی

ایران با توجه با شرایط بسیار مساعد شهر های شمالی همچون گیلان، مازندران، طارم و گلستان برای رشد برنج، برنج هایی بسیار با کیفیت در این مناطق رشد می کنند. البته دیگر شهر هایی هستند که به کشت برنج مشغول هستند، اما این چهار شهر اصلی کشت بهتریت انواع برنج مانند برنج طارم، هاشمی، فجر، دم سیاه و شیرودی را رقم زده اند. واقعا که ایرن به لحاظ کیفیت و طعم و مزه ی برنج، پرچمش بالاس. شما کمتر برنجی پیدا خواهید کرده و عطر و بوی برنج ایرانی را داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:

آیا مصرف برنج (چه ایرانی و چه خارجی) مزایایی دارد؟

برتری برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی چیست؟