سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه نگهداری برنج جهت افزایش ماندگاری آن

البته نگهداری برنج برای مصارف خانگی و افرادی که با یک معامله کلی برنج را می خواهند انبار کنند، متفاوت خواهد بود و ما سعی میکنیم شما را با انواع روش های نگهداری و انبار برنج آشنا کنیم تا از کپک زدن و حشره زدن به برنج جلوگیری نمایید. البته موضوع دیگه ایی که مورد بررسی قرار می گیرد، نحوه نگهداری برنج پخته شده می باشد.

 

استفاده از برنج

برنج یک عنصر اساسی برای بسیاری از وعده های غذایی است. تقریباً از هر سنت آشپزی و هر نوع آشپزی راهی برای استفاده از برنج پیدا کرده است، از زرشک پلو گرفته تا سوشی و شیر برنج.

ظرف مخصوص نگهداری برنج

برنج یک غذای بسیار مقرون به صرفه است. یک وعده نصف فنجان فقط یک سکه هزینه دارد و می توان آن را به ده ها روش استفاده کرد قبل از اینکه کسی روی میز شما متوجه شود که آنها بارها و بارها یک دانه می خورند.

برنج همچنین غذای مناسبی برای نگهداری طولانی مدت و خرید عمده است. این که خانواده شما هر ماه از یک کیسه 50 پوندی استفاده می کنند یا شما فقط می خواهید در مواقع طوفان یا روز بارانی مقداری از آن را در دست داشته باشید، برنج یک غذای مطمئن و پایدار است که می توانید ذخیره کنید.

 

اصول صحیح نگهداری برنج

اما مانند هر غذا، شما باید تدابیری را اتخاذ کنید تا اطمینان حاصل شود برنج تا زمانی که می تواند بدون آسیب رساندن به طعم و بافت آن دوام بیاورد. آنجاست که می دانید چگونه برنج را به درستی ذخیره کنید.

  • نگهداری برنج کار پیچیده ای نیست، اما نیاز به چیدن یک کیسه یا جعبه در انبار شما و بستن درب دارد. شما می خواهید قبل از ذخیره سازی به چند نکته فکر کنید - و سپس می خواهید بدانید که چگونه برنج پخته را پس از تهیه آن ذخیره کنید. این، مانند ذخیره برنج خشک، کمی بیشتر از ریختن آن در ظرف و بستن در یخچال نیاز دارد.
  • در اینجا ما نحوه ذخیره برنج را در دو شکل پخته و خام توضیح خواهیم داد. ما در مورد بهترین ظروف برای هر دو توصیه می کنیم و همچنین می توانید نحوه پیشگیری از هجوم آفات را یاد بگیرید، که مطمئناً یکی از راه های خراب کردن برنج است.

 

بیشتر بخوانید:

آیا مصرف غیر استاندارد برنج می تواند سلامتی ما را به خطر اندازد؟

 

نحوه نگهداری برنج نپخته یا خام

برنج نپخته که در ظرفی بسته و در محیط خنک نگهداری می شود، می تواند یک تا دو سال دوام داشته باشد. در سال اول برای بهترین طعم و بافت بپزید. پس از آن، کیفیت تا حدودی وخیم می شود، اما استفاده از آن تا زمانی که هیچ نشانه قابل مشاهده ای از خرابی یا کپک وجود نداشته باشد، همچنان قابل قبول است.

 

برای نگهداری برنج نپخته به موارد زیر نیاز دارید:

  • برنج نپخته به انتخاب شما
  • یک ظرف محکم یا سطل پلاستیکی درجه مواد غذایی
  • بسته های جذب اکسیژن

 

ظرف را آماده کنید

ظرفی را که قصد دارید برای ذخیره سازی استفاده کنید، بشویید و خشک کنید. چه سه پوند باشد یا 30، این اولین و مهمترین قدم است. این به حذف هرگونه آلودگی، بوی ناخواسته، بقایای یا گرد و غبار کمک می کند. مطمئن شوید که ظرف نیز بسیار خشک است. برنج رطوبت را جذب می کند و رطوبت موجود در برنج محل پرورش باکتری ها و کپک ها است.

 

برنج را اضافه کنید

برنج را داخل ظرف بریزید. چند بسته اکسیژن اضافه کنید. بسته های جذب کننده اکسیژن را از یک ظرف بسته خارج می کنند. برای برنج، این امر به افزایش طول عمر برنج کمک می کند. اگر قصد ندارید برنج را بیش از چند هفته ذخیره کنید، بسته های اکسیژن لازم نیست. اما اگر این برنج بیش از سه ماه ذخیره شود، باید آن را در ظرف نگهداری کنید.

 

ذخیره کنید

اگر برای وعده های غذایی فوراً به این برنج نیاز دارید، ظرف برنج را در انبار، کابینت یا در جای خشک و خنک در نزدیک آشپزخانه خود قرار دهید. دمای گرم و رطوبت می تواند رطوبت را به ظرف برنج وارد کند و این می تواند غذای شما را خراب کند.

این ظروف به اندازه کافی محکم هستند که در برابر ذخیره سازی طولانی مدت مقاومت کنند. همچنین نفوذ آنها برای آفات و جوندگان دشوارتر از کیسه های نازک است.

 

اگر زیرزمین یا انبار دارید، این مکان عالی برای ذخیره سازی طولانی مدت است. دمای 40 درجه فارنهایت یا کمتر از 40 درجه فارنهایت می تواند به نگهداری برنج برای مدت زمان بیشتری در انبار کمک کند. همچنین می توانید برنج را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. اما اگر فریزر مخصوص قفسه سینه ندارید، ظروف یا کیسه های بزرگ ممکن است دست و پا گیر باشند.

 

بیشتر بخوانید:

چگونه از سالم و با کیفیت بودن برنج ایرانی مطمئن شویم

 

آنچه را که نیاز دارید

هنگامی که آماده استفاده از برنج خود هستید، به میزان لازم از انبار خارج کرده و علائم جوندگان یا آفات را بررسی کنید. برنج مناسب ذخیره شده بهترین راه برای جلوگیری از این مهمانان ناخواسته است، اما حتی بهترین گورو ذخیره آشپزخانه را می توان هر از چند گاهی از آفات استفاده کرد. مشاهده تخم مرغ های کوچک در میان دانه های بی شمار برنج غیرممکن است. اگر وقت دارید، برنج را در یخچال عمیق به مدت یک هفته فریز کنید تا هر گونه حشره و تخم مرغ از بین برود. برنج منجمد می تواند بلافاصله استفاده شود.

 

نحوه نگهداری برنج قهوه ای

نگهداری برنج در مکان صحیح

برنج قهوه ای جایگزین غلات کامل برای برنج سفید است و می توان آن را برای مدت طولانی نیز ذخیره کرد. با این حال، برنج قهوه ای روغن طبیعی بیشتری نسبت به برنج های سفید مانند برنج باسماتی، یاسمن و آلبورو دارد. اگر روغن به درستی ذخیره نشود، می تواند فاسد شود و زمان ذخیره سازی را کوتاه می کند.

همان قوانین ذخیره سازی برنج اعمال می شود: شما می خواهید ظروف را در جای خشک و خنک قرار دهید و جاذب اکسیژن را اضافه کنید تا برنج تا آنجا که ممکن است تازه بماند. شما پنجره کوتاه تری برای استفاده از برنج در حالی که هنوز در حالت مطلوب است - شش تا 12 ماه - در مقایسه با برنج های سفید دارید.

 

آیا می توانید برنج پخته شده ذخیره کنید؟

نه، برنج فوری یا برنج تبدیل شده، به طور کامل پخته شده است تا سریعتر از انواع دیگر برنج آماده شود. به همین دلیل، نمی توانید آن را در دراز مدت ذخیره کنید. در عوض، برنامه ریزی کنید تا قبل از بهترین تاریخ روی جعبه از آن استفاده کنید.

 

نحوه نگهداری برنج پخته

برنج پخته شده که به درستی ذخیره شود تا یک هفته در یخچال یا شش ماه در فریزر خوب است. نگهداری مناسب با برنج پخته شده حیاتی است. در محیط های گرم و مرطوب شکوفا می شود. گلدان های برنج محل مناسبی برای پرورش است. اما اگر به درستی ذخیره شود، می توانید برنج پخته خود را برای تهیه چندین وعده دیگر تکیه کنید.

 

برای نگهداری برنج پخته شده به موارد زیر نیاز دارید:

  • هر مقدار برنج پخته شده
  • یک ورقه پخت
  • کاغذ روغنی (اختیاری)
  • کیسه های زیپ دار یا ظروف مخصوص نگهداری هوا
  • قاشق بزرگ
  • نشانگر دائمی (اختیاری)

توجه: برنج پخته شده باید ظرف دو ساعت پس از پخت نگهداری شود. این به کاهش شانس رشد باکتری هایی که می توانند خطرناک باشند کمک می کند.

 

یک تابه آماده کنید

یک روغن خنثی (مانند روغن کانولا) را روی یک ورقه پخت اسپری یا برس کنید. اگر روغن نمی خواهید، روی ورقه پخت را با کاغذ روغنی بپوشانید.

 

برنج را خنک کنید

برنج پخته شده را با قاشق بریزید و روی یک لایه نازک روی ورقه پخت بریزید. در یخچال بگذارید تا سرد شود، حدود 20 تا 30 دقیقه.

 

انتقال به یک ظرف

برنج خنک شده را داخل ظرف مناسب نگهداری کنید. کیسه، شیشه یا وان را با نشانگر دائمی تاریخ گذاری کنید تا بتوانید به یاد داشته باشید که چه موقع پخته شده و مطابق آن دور ریخته شده است.

 

چگونه برنج با کیفیت خریداری کنیم؟

 برنج با کیفیت و بی کیفیت

دریافت برنج وزن دار آسان نیست. علاوه بر این، جدا کردن برنج حاوی سفید کننده و کدام برای مصرف بی خطر است. خیلی چیزها را باید در نظر گرفت. از بافت، بو، رنگ و غیره شروع کنید. موارد زیر نکاتی است که می توانید برای به دست آوردن برنج با کیفیت و سالم انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

برتری برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی چیست؟