سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برتری برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی چیست؟

این مقاله در مورد برنج ایرانی و خارجی، از وبسایت برنج تو برگرفته شده است.

 

برنج ایرانی نامی آشنا در سرتاسر جهان است چراکه هیچ کجای دنیا عطر و طعم برنج ایرانی یافت نمی‌شود. اما واقعا مزایای و برتری برنج ایرانی نسبت به برنج‌های خارجی چیست؟

 

مقایسه برنج ایرانی و خارجی و برتری های برنج ایرانی

برنج ایرانی و خارجی

به طور کلی برنج‌های خارجی شامل دسته‌های متعددی ازجمله برنج‌های هندی یا برنج‌های پاکستانی، برنج ژاپنی و چینی، هندی و... هستند. زمانی که به پخت برنج ایرانی می‌پردازید، می‌توانید عطر مطلوب آن را احساس کنید. این در حالی است که برنج‌های خارجی نه تنها هیچ بویی مطبوعی ندارند. بلکه طعم آن‌ها را قابل مقایسه با برنج‌های ایرانی نیست. هرگز نمی‌توان طعم بی‌نظیر، برنج‌های ایرانی را از برنج خارجی انتظار داشت. برخی از افراد ادعا دارند که قیمت برنج ایرانی بسیار گران‌تر از برنج خارجی است. توجه داشته باشید که هرگز این امر صحت ندارد. بلکه برنج‌های ایرانی تنها مبلغ بسیار ناچیزی نسبت به برنج‌های هندی و علی الخصوص برنج‌های پاکستانی گران‌تر هستند. اما خاصیت‌های برنج‌های ایرانی بر هیچ فردی پوشیده نیست. لذا شما اگر توان پرداخت هزینه‌ی برنج خارجی را دارید، می‌توانید با صرف اندکی هزینه‌ی بیشتر از برنج‌های ایرانی درجه یک استفاده نمایید. به همین دلیل باید بگوییم که برنج‌های ایرانی با توجه به انواعی که دارند، می‌تواند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. شما می‌توانید انواعی از برنج‌های ایرانی خریداری کنید. طعم برنج ایرانی یکی دیگر از برتری‌های این برنج نسبت به برنج‌های خارجی می‌باشد. برنج‌های ایرانی نیز علاوه بر اینکه بوی بسیار خوب و طعم بسیار لذیذی دارند، بسیار پر فایده و مغذی نیز هستند.

 

مضرات برنج‌های خارجی

برنج‌های خارجی

استفاده از مواد نگهدارنده در برنج‌های خارجی یکی دیگر از معایب، برنج خارجی می‌باشد. به همین جهت می‌توان برنج ایرانی را به خاطر نداشتن هیچ گونه مواد نگهدارنده نسبت به برنج خارجی برتر دانست. از آنجایی که برنج‌های خارجی، از کشورهای دور به ایران وارد می‌شوند. بایدبرای جلوگیری از فساد آن، از مواد نگهدارنده استفاده نمایند. این در حالی است که در برنج‌های ایرانی از مواد نگهدارنده، برای سالم ماندن آن استفاده نمی‌شود. مواد نگهدارنده می‌تواند عامل بسیار خطرناکی برای سلامتی شما و اعضای خانواده شما باشد. به همین جهت ما به شما توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از برنج‌های خارجی استفاده نکنید.

تازه بودن و کهنه بودن برنج‌ها نیز وجه تفاوت دیگری برای برنج ایرانی با برنج‌های خارجی می‌باشد. از آن جایی که برنج‌های ایرانی تولید داخلی هستند، زودتر به دست ما می‌رسند و ما می‌توانیم برنج‌های تازه ایرانی را تهیه کنیم. اما برنج‌های خارجی به خاطر صرف مسافت‌های طولانی، زمان زیادی از برداشت آن‌ها می‌گذرد و به همین دلیل غالبا کهنه هستند و کیفیت برنج‌های تازه را ندارند. هر چقدر از زمان برداشت یک برنج می‌گذرد، مواد معدنی و ویتامین‌های آن نیز کاهش می‌یابد. برنج ایرانی که به دست ما می‌رسد، همواره تازه بوده و دارای مواد معدنی بسیار زیادی است. در نتیجه تمام توضیحاتی که در بالا داده شد باید بدانید که برنج‌های خارجی نه تنها فواید برنج ایرانی را ندارند، بلکه به برخی دلایل بسیار مضر هستند.

 

برتری برنج ایرانی و تشخیص آن از برنج خارجی

برنج ایرانی

 

همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد، برنج‌های خارجی به خاطر داشتن مواد نگهدارنده برای سلامتی مضر هستند. اما برنج‌های خارجی علی‌الخصوص برنج هندی به مواد بسیار خطرناکی به نام‌های کادمیوم، فنول و آرسنیک آلوده می‌باشند. برخی از این مواد به خاطر نگهدارنده بودن، در برنج موجود هستند اما برخی دیگر حاصل از کهنه شدن و ماندن طولانی برنج‌ها می‌باشند. این مواد به هر طریقی که تولید شده باشند، برای سلامتی بسیار مضر هستند. همچنین موجب می‌شوند تا در طولانی مدت افراد دچار بیماری‌های خطرناکی از جمله سرطان گردند.

تصور غلطی که در رابطه با برنج ایرانی رایج است، این است که برنج ایرانی ماندگاری نداشته و در سریع‌ترین زمان دچار شپشک، کرم و آفت می‌شود. باید بدانید که به خاطر طبیعی بودن برنج‌های ایرانی احتمال حمله ور شدن آفاتی چون شپش و کرم به برنج وجود دارد. اما شما می‌توانید با نگهداری درست و مناسب این برنج‌ها مانع از حمله‌ی آفات به آن‌ها شوید.

 

نکات تکمیلی در تشخیص برنج ایرانی اصل

 تشخیص برنج ایرانی اصل از برنج خارجی

 

برنج اصلی ایرانی بدون ناخالصی باید:

  • از نظر ظاهری یکدست باشد.
  • از نظر رطوبت نیز خشک و یکدست باشد.
  • برنج ایرانی مرغوب نباید ترک و رگه های عرضی داشته و به راحتی بشکند.
  • رنگی کدر بلورین دارد نه سفید و نه کدر مات.

 

تست اصل بودن برنج ایرانی و تشخیص آن از برنج خارجی:

برنج ایرانی اصلی باید:

  • با خیس کردن برنج و منتظر بودن تا 5 روز، کپک بزند.
  • با گذاشتن مقداری از آن زیر نور آفتاب در شیشه ی دربسته، کپک بزند.
  • اگر روی آتش قرار بگیرد، مانند برنج خارجی نمی سوزد و دود نمیکند، فقط برشته میشود.
  • با ریخته شدن در آب، ته نشین میشود.

 

برخی از نکات برای نگهداری برنج‌های ایرانی به شرح زیر می‌باشد:

" خرید از فروشگاه معتبر که به شما برنج‌های تازه و مرغوب بدهد."

" نگهداری این برنج‌ها در مکان‌های خنک و به دور از رطوبت"

" ریختن نمک در برنج که مانع از رشد آفت‌ها خواهد شد."

 

منبع: https://berenjeto.com/read/tafavote-berenj-irani-ba-berenj-khareji

 

بیشتر بخوانید:

چگونه از سالم و با کیفیت بودن برنج ایرانی مطمئن شویم

برنج| انواع برنج| کاشت برنج| مزایا و معایب برنج| پخت برنج|برنج